K lednu neodmyslitelně patří analýza uplynulé vánoční sezóny. Jak ji správně vyhodnotit a na co si dát pozor? Na to jsme se zeptali specialistů, kteří se tímto zabývají každý den. Přečtěte si jejich postřehy a inspirujte se.
Kdo vám v článku poradí
Poprosili jsme o rozhovor odborníky z agentur, které mají mnohaleté zkušenosti v oboru. O tipy se s námi podělili:
- Filipes Media vám poradí se vším, co se týká online marketingu: výkonnostními kampaněmi, brandingem, sociálními sítěmi, PPC, SEO nebo optimalizací na zbožových srovnávačích.
- Rigoro pomáhá e-shopům napojovat data od dodavatelů. Propojují skladové a účetní systémy se stránkami e-shopů a reklamními kampaněmi. Kombinují různé technologie a navrhují procesy na míru dané společnosti.
- Besteto je marketingová agentura, která pomáhá e-shopům růst. Klientům se stará o zbožové srovnávače, PPC, SEO, obsah.
Ondrej Vodehnal Filipes Media s.r.o |
Vladimir Trevisan Rigoro technologies, s. r. o. |
Aneta Matyášová Besteto marketing s.r.o. |
Jaká byla uplynulá vánoční sezóna
Prodeje a zisky nejen v prosinci ovlivňuje celospolečenská situace, vývoj trhu a spoustu dalších faktorů. Zvládnout kampaně na jedničku je pak mnohdy velkým oříškem. Nejdříve nás zajímalo, jak agentury zpětně hodnotí Vánoce 2021. Měla tato sezóna svá specifika nebo byla podobná jako předchozí rok?
Ondřej Vodehnal z Filipes Média
„Celkově byla vánoční sezóna velmi dynamická. Investice do marketingových performance rozpočtů a očekávané tržby byly výrazně vyšší, ale objem tržeb k tomu úměrně nerostl. Potvrdili jsme si, že mít na eshopu zapsané nákupní ceny, počítat se ziskovou marží a následně optimalizovat všechny kampaně na základě zisku a ceny konkurence, se vyplácí.“
Lukáš Kenja z Besteto
„Tržby e-shopů ve vánoční sezóně 2020 byly ovlivněny zavřenými prodejnami a markantně rostly. Tuto sezónu měli lidé možnost nakupovat i v kamenných prodejnách. Pokud budeme tyto dva roky srovnávat, měli bychom na to myslet.“
Jak k vyhodnocování přistupovat
Abyste mohli vytěžit z vložených peněz maximum, je potřeba vyhodnotit dosavadní průběh kampaní. Vše se odvíjí od stanovených cílů. Ty mohou být pro každý e-shop rozdílné. Jen díky nim určíte, jaké kroky byly a nebyly úspěšné. Na rady k vyhodnocování jsme se zeptali Anet a Lukáše z Besteta a Vladimíra Trevisana z Rigoro.
Aneta Matyášová z Besteta
„Při vyhodnocování úspěšnosti kampaní je zapotřebí dívat se na e-shop jako celek. Nevyhodnocovat jen na základě tržeb, které vidíme v jednotlivých inzertních systémech, ale podívat se i do tržeb přímo v administraci eshopu.“
Lukáš Kenja z Besteto
„Doporučuji sledovat delší časový úsek, například od září. Sledovat kontinuitu tržeb po týdnech a řešit, co způsobilo výkyvy a dát si vše do souvislostí. Neporovnávat jen celkové hodnoty tržeb.“
Vladimír Trevisan z Rigoro
„V případě, že e-shop má více typů kampaní, je zapotřebí hlubšího zkoumání. Dobře k tomu poslouží model See-Think-Do-Care. E-shop zjišťuje, jaká je návštěvnost jeho stránek, odkud zákazníci přichází a v jaké fázi nákupu se nachází. Tomu přizpůsobuje marketingovou strategii, vstupní stránky, obsah i metriky vyhodnocení.“
Na co by měl při plánování kampaní myslet každý e-shopař
V závěru jsme se zeptali na další postřehy, které mají přesah i mimo prosincovou sezónu. Dozvíte se tak například:
- proč by měla být analýza komplexní záležitostí,
- jaké produkty inzerovat,
- jak dokáže pomoci Bidding Fox nebo Pricing Fox.
Vladimír Trevisan z Rigoro
„U zdrojů návštěv a tržeb funguje synergie. Placené kampaně velmi často pomáhají asistovat u tržeb i z jiných zdrojů, jako jsou třeba sociální sítě, přímá návštěvnost, vyhledávače a jiné. Je tedy velmi důležité při vyhodnocení myslet na asistované konverze, než zdánlivě neúspěšné kampaně začne e-shop úplně vypínat.“
Lukáš Kenja z Besteto
„Zejména v předvánoční sezóně je klíčové správně pracovat se skladovými zásobami a tomu také přizpůsobit inzerci. Vyplatilo se nám nesoustředit se pouze na Black Friday, kdy se CPC mnohdy vyšponuje nad rentabilní mez, ale zkusit udělat vlastní akci v jiné dny, kdy konkurence není tak vysoká.“
Ondřej Vodehnal z Filipes Média
„Pomáhá nám Pricing Fox či Bidding Fox, které mají v Mergadu přes import CSV nahrané nákupní ceny. Přes vlastní “custom” ukazatele následně posíláme informace do Google Ads feedu v Mergadu, a díky tomu optimalizujeme napříč kanály na základě vytěžených dat z Heureky. Případně ihned k tomu přeceňujeme dle jasně definovaných pravidel ziskové marže a PNO.“
Analýza je vždy neodmyslitelnou součástí každého marketingového procesu. Dobře vám například poslouží jednoduchá pomůcka. Vemte si papír a tužku a rozdělte jej na čtyři části pomocí kříže. Do jednotlivých kvadrantů si pak zapište:
- co se povedlo,
- co se nepovedlo,
- v čem byste chtěli pokračovat,
- co byste měli zlepšit.
Zhodnoťte si nyní, co se vám ve vánočních kampaních podařilo více či méně, a připravte si podklady pro další rok.
Pokud budete potřebovat poradit s nastavením a správou kampaní, určitě se neváhejte obrátit na agentury zmíněné v článku. Na závěr chceme poděkovat všem, kteří se podělili o své zkušenosti.
Přidat komentář