Jakkoli se informace o dostupnosti zboží může zdát být poněkud triviální, opak je pravdou. Jsou situace, ve kterých je dostupnost skladem důležitějším kritériem než cena výrobku (pokud se jedná o nezbytnost, kterou zákazník potřebuje v co nejkratším čase).
Pohledy e-shopů na to, co vlastně vyplnit do elementu DELIVERY_DATE, se různí. Například při zboží skladem:
- e-shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za jak dlouho bude zboží u zákazníka, tedy DELIVERY_DATE = 1 (většina přepravců doručí balíček na druhý den)
- e-shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za kolik dní od přijetí platby zboží odešle, tedy DELIVERY_DATE = 0 (odesílá ve stejný den)
Oba e-shopy mají zboží skladem, ale jejich nabídka se ve vyhledávačích zboží bude zobrazovat různě. První bude mít nabídku s dostupností do 3 dnů, druhý skladem. Takových situací může nastat více, např. pokud vyplníte jako dostupnost 4 dny místo 3 a už vaši nabídku návštěvníci Heureky nebo Zboží.cz vidí s dodáním do týdne. Další “zlomy” nastávají s dostupností 8 a 15 dní. Nabídka do týdne se ještě do top pozic (biddovaných) dostane podle toho, jakou dostupnost uvádí konkurence. Ale se lhůtou “do 14 dnů” už to bude mít biddovací automat velmi těžké a pravděpodobně vás na pozice po kterých tak toužíte nedostane.
Jak zjistit dostupnost vašich produktů?
Existuje několik možností, jak se dostat k různým typům informací o vašich produktech. Nejjednodušší je si udělat audit feedu (zdarma), ve kterém se o takových položkách (a taky o dalších problémech) dozvíte.
Další možností je Bidding Fox – v Diagnostice zjistíte, kolik výrobků má dlouhou dodací dobu (tedy delší než skladem, pokud nenastavíte jinak) a znovu vám nabídne export do CSV nebo výběr do Mergada. Kroků, které následně podniknout, může být víc:
- zkontrolujte si, jakou hodnotu má v Mergadu nastaveno zboží, které máte v e-shopu skladem. Pokud máte hodnotu nastavenou na 1 a přitom je zboží na skladě, můžete toto hromadně změnit v Mergadu,
- projděte zboží, které má hraniční dostupnost (3 nebo 4 dny, 7 nebo 8 dní apod.) a ujistěte se, že je tato dodací doba správná, případně (pokud je to možné) hledejte prostor pro zrychlení distribuce.
Tip: V Mergadu si na kartě Pravidla můžete zobrazit, jakých hodnot element DELIVERY_DATE nabývá a u některých třeba pouvažovat o úpravě. (Pravidla -> Upravit elementy -> „hamburger“ menu ikona u elementu DELIVERY_DATE)
Jak zobrazuje Heureka a Zboží.cz dostupnost
Pro doplnění přikládáme přehled o tom, jak Heureka a Zboží.cz zobrazuje dostupnost podle hodnot v DELIVERY_DATE.
Heureka
INFO NA HEURECE | VAŠE DOSTUPNOST |
skladem | 0 |
do 3 dnů | 1-3 |
do týdne | 4-7 |
do 2 týdnů | 8-14 |
do měsíce | 15-30 |
více než měsíc | 31 a více |
info v obchodě | pokud dodací dobu neuvádíte |
Kompletní dokumentace zde.
Zboží.cz
INFO NA ZBOŽÍ | VAŠE DOSTUPNOST |
skladem | 0 |
do 3 dnů | 1-3 |
do týdne | 4-7 |
více jak týden | 8-30 |
na dotaz | 31 a více |
Kompletní dokumentace zde.
Pokud jste se dočetli až sem, máme pro vás za odměnu dvě doporučení:
- V prvé řadě se zamyslete nad tím, zda správně uvádíte dostupnost v DELIVERY_DATE. I malá revize může způsobit velké změny v objednávkách.
- Zadruhé, občas jsme se setkali i s e-shopy, které s dostupností podváděly - uváděly, že mají všechno zboží skladem, i když to nebyla pravda. Tento nepoctivý přístup důrazně nedoporučujeme. Jednak vám vytváří naštvané klienty (kteří vám to vrátí v hodnocení e-shopu), druhak dostupnost kontrolují samotné vyhledávače a v případě nesrovnalostí vám mohou inzerci kompletně zablokovat!
Další tipy na zlepšení práce s Bidding Foxem najdete v článcích o nastavení správné ceny výrobku nebo kontrole spárovanosti produktů.